تعريف بالكاتب د. أحمد تركي

ماسورة طلبات صداقة انفتحت بعد إعلاني عن غُلاف رواية #شقوق_الفزع

عرفوني عليكم وأنا هعرفكم على نفسي

.

أنا د. أحمد تركي، اسمي بالكامل(أحمد محمد عبد الجيد محمد تركي)، من مواليد سبتمبر ١٩٩٠، يعني برج العذراء، خريج صيدلة الإسكندرية بمصر عام ٢٠١٢، متزوج وعندي ولدين؛ محمد وصالح، وفتحت صيدلية بمُساعدة والدي بقف فيها بالليل بعد ما أخلص شغلي الحكومي.
بحب الأدب، القراءة في المقام الأول، ولخالتي الفضل الأول بعد الله في هذا، ولي محاولات كتابية منذ كان عمري عشر سنين، مُتأثر بأسلوب د. نبيل فاروق، ومع الوقت والتطور العقلي والأدبي، تغير كل هذا، وعرفت معاني للأدب والثقافة بعيد عن مجرد القراءة والكتابة.

امتعتني أقلام لم أعرفها من قبل، كافكا ولافكرافت وبو، بن طفيل، أحمد خالد توفيق في مستويات عديدة، ومن المُعاصرين؛ ماجد طه شيحة وعمرو العادلي وأحمد عبد المجيد وعصام منصور وإبراهيم أحمد عيسى ويوسف زيدان، وجورج أر أر مارتن.

خلال العامين الماضيين، كتبت روايتين، شقوق الفزع في المعرض الجاي إن شاء الله مع دار إبداع بوك ستور، وفارس الحق، دعواتكم معايا ربنا يكرمها وتخرج للنور، وكتاب إلكتروني بعنوان (قصتي مع جلجامش)، وعدة قصص قصيرة، نشرت منهم اثنين، (هيتمان) في المجموعة القصصية صحائف إبليس، عن المكتبة العربية للنشر والتوزيع، و(قصتان قصيرتان) في المجموعة القصصية على حافة السرد، عن دار جولدن بوك.

ولسه جاي أكتر إن شاء الله ❤
دعواتكم

عارفين؟ بدأت كتابة أدبية بعد رحلة لم تمتد طويلًا في تعلمها من يوم ما فتحت الصيدلية، قبل كده كانت خواطر وجمل وقصص قصيرة جدا، لكن من يوم ١ يناير ٢٠١٧ وحتى الآن أتممت كتابة ٦ أعمال، منهم اتنين نشروا بالفعل:
١. فارس الحق-المخطوطة الأولى
٢. شقوق الفزع
٣. قصتي مع جلجامش
٤. ديمو-الأعمال الإلكترونية الكاملة (حتى الآن)!
٥. ترجمة الظل خارج الزمان للافكرافت-بالاشتراك مع عمار المصري
٦. رواية لم أعلن عن أسمها بعد، تربط بين فارس الحق وجلجامش وشقوق الفزع، وممكن تقرأها عادي بدون ما تطلع على اللي فات

في خطتي بإذن الله العدد ده يتضاعف السنة دي، ما بين روايات قصيرة وترجمات، صحيح حصل دروب لعين بس الحمد لله؛ لا يحك جلدي مثل ظفري، النشر ده بقى حاجة بتاعة ربنا؛ أتمنى يرزقني بيه ويريح بالي.

وأقول ما قاله #فارس_الحق
أنا #لا_استسلم 💪

أضف تعليق